zondag 6 aug 2017

6 augustus 2017 - Sanur, Indonesië

sochtends weer vroeg wakker lekker geslapen. 0800 ontbijt in hotel Sai Puring. Het weer is bewolkt en t us best fris rond 23 graden. We gaan met een taxi naar t Bali museum in het centrum van Den Passar. Drie gebouwtjes in een tenpelconplex achtige setting. In 1929 opgericht als conservatie van Balineese cultuur omdat er al veel geroofd en verkocht was naar t buitenland. Later genationaliseetd in 1946.
Mooie stukken vnl met agricultuur , goud en hout uut de 13e eeuw. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar een taxi om ons naar het klungkung palwus in semaraputan te brengen . Voor 500.000 rps ( 35 euro ) wil hij ons die middag wel begeleiden / brengen/halen/wachten etc. In 1908 hebben de Ned VOc het koningrijk van bali aangevallen met minimale aanleiding. De koning en t volk wilde zich niet overgeven en hebben zich allemaal incl vrouwen en kinderen op de gewapende Nederlanderd gestort , wat een massaslachting werd en t paleis verwoest. Nu is er een paleis gereconstrueerd en een monument ter nagedachtenis. Wij inNed maar denken dat we zulke eerlijke handerlaars waren in VOC tijd maar er is veel geweld en slavernij aan te pas gekomen. Vooral tussen 1850 en 1900 zijn de meeste eilanden buiten Java veroverd op deze manier. Corno heeft zich vroeger uitgebreid verdiept in deze geschiedenis. Moeilijk te behappen dat mijn familie daarna uit idealisme naar Indie gekomen waren.Zij dachten een eerlijke en goede samenleving op te bouwen als arts en vroedvrouw, niet wetende wat voor gruwelijkheden een eeuw ervoor had plaatsgevonden. Pijnlijk dat zij juist de prijs moesten betalen tijdens de onafhankelijkstrijd van indonesie na de 2e WO. Deze reis heeft me doen beseffen dat het oude romantische beeld van Indie niet ( meer bestaat). ( en mogelijk alleen bestaan heeft in de ogen en harten van 1 Nederlandse generatie). Het nieuwe indonesie is zelfstandig van haar koloniale overheerser opgegroeid en proeft zowel de voordelen als de nadelen van de overheidsstructuren, onderwijs en gezondheidszorg uit de koloniale tijd. Met 250 miljoen inwoners staat Java onder grote druk van armoede, woningnood en ruimtegebrek t hoofd te bieden. Ook het moslimgeloof is erg dominant op Java. Gelukkig op Bali is hier weinig last van urenlange zanggebeden door luidsprekers.
Over t verleden zeggen Indonesiers dat is geweest en we hebben nu een gelijkwaardige relatie. Als nederlander wordt je hier toch hartelijk verwelkomd. Wij hebben hier in ieder geval een bijzonder interressante reis gehad en prettig verbleven. 1600 weer terug bij t hotel en in het zwembad gezwommen. Zoals vriendin Nicole ooit zei "luxe went veel sneller dan armoede ".