19 juli 2017

19 juli 2017 - Borobudur, Indonesië

Vanochtend 0800 opgestaan en ontbeten bij hotel. onze gids/driver stond om 0900 klaar om met auto ons te brengen naar de Borobudur. ( ongeveer binnen 1 uur ) . Het buitengebied van yogja is mooi maar arm . Veel akkerbouw hier op vruchtbare aardegrond. Verder hebben de straten lelijke huizen, shops en reclameboarden. Indonesie is inerresant maar heeft een armoedige uitstraling.In de steden ontstaan dure wolkenkrabbers en winkelcentra, maar t platteland blijft arm. Dus een grote trek naar de stad in de sloppenwijken . Grote tegenstellingen tussen arm en rijk. De borobudur is een boedistische tempel gemaakt van zwart lavasteen. Hierop 9 rondgangen en 18 stupas. De buitenkant laat veel afbeeldingen zien van de geboorte van boeda. In de stoepas bevonden zich ook boedhafiguren. Afhanelijk van de stand van de handen katenze zien Wilskracht, zelfbeheersing, onderwijs en volmaaktheid.
De leerlingen van t geloof moesten linksom de rondgangen doorlopen om uiteindelijk de hemel te bereiken. Dit alles werd verteld door een nederlandse gids. Wij gingen gelukkig alleen maar even op visite naar de hemelpoort. Mooie omgeving rond de tempel met gevels en bos. We hebben teakbonen gezien, mahoniebomen , een kalebas en een zakdoek boom.