dinsdag 18 juli 2017

18 juli 2017

Vanmorgen heeft Corno uitgeslapen tot 0900. Blijkbaar van de lange treinreis en biertje was genoeg om er vroeg in te duiken. 0900 ontbeten bij t zwembad van hotel tulips. Vandaag er zonnig en heet gestart . We zijn van plan een rondwandeling door de stad te maken vanaf t station terug naar hotel. Om daar te komen een riskha aangesproken. Past maar 1 persoon in dus 2 riskghas tegelijk genomen. Wat ik niet zag was dat ie gemotoriseerd was en dat ie met 70 km per uur door de straat ging. Ik was bang gelanceerd te worden als ie plots moest remmen dus hem m aangemaand langzaam te gaan. Aankomst was op jall malborro een soořt winkelpromenade / boulevaard met veel kledingshops. etc Yogjakarta is een wat vervallen stad en
overal wordt je aangehouden om iets te kopen . Alles draait om toerisme. ( jammer) .Eerst koffie expresso voor Corno en daarna het Nedrlands stads fort Vredenburg bezocht. Vroeger een bezettings macht om t sultanaat te controleren. Nu het indonesisch onafhankelijkheidsmuseum is geworden . Yogjakarta werd in 1945 tot centrum van de verzetsstrijd onder de bezetting van de Nederlanders. Hartelijk ontvangen door een toetisten reisbeursje. Het sultaannaat / prinsdom van yogjakarta was een oude vestingstad met paleis ( ) met groot plein ervoor ( alun alun)waarop 2 bomen als symboo van de nieuwe koning. Daarnaast een moskee. Ook was er een waterpaleis met opnieuw een plein met 2 bomen. Deze pleinen.worden nu als parken gebruikt. Gezellige sfeer hangt er wel kalaper gedronken. 1800 bij hotel nog wat gezwommen.