maandag 17 jan 2017

17 juli 2017 - Jogjakarta, Indonesië

Vanmorgen weer zeer vroeg opgestaan rond 0600 om snel met ingepakte koffers met een taxi richting station te begeven. Aldaar snel een koffie en een broodje kunnen bemachtigen alvorens op de trein naar Yogjakarta te kunnen stappen. Gezeten in luxe ruime stoelen en met een koele airco, dat ik liever een trui aandeed. Alle tijd om weer in mn boek verder te lezen over het Nederlands Indie van 75 jaar geleden. ( zo leven wij in Ned Indie ).
Naast mij raakte ik nog aan de praat met een nonnetje van een Maastrichtse orde. De treinreis duurde 7 1/2 uur en voerde door de bergen ( op ging langzaam en af wat sneller ). door dorpjes en kleine bergpassen. Later werd het landsxhap vlakker met vele rijstvelden met landwerkers. Langs t spoor waren veel pisangbomen geplant en later ook veel kokosbomen. Ook zal ik veel jonge aanwas van boompjes met een kruin van blaadjes wat later casave planten bleken ( voor de wortelgroei) . De trein voer langs vele dorpjes waar de huizen tot tegen t spoor gebouwd waren. Nu wel allemaal van steen, met rode dakpannen itt de krottenwijken van jakarta ). Eenmaal aangekomen in yogjakarta bleek nog niet veel schoonheid te bewonderen. Drukke straten en toeristische winkeltjes en vlakke rechte straatjes met restaurantjes gebouwd in wat vervallen huisjes. Het hotel bleek eenvoudige kamertjes te hebben rond wel een heerlijk zwembad. Lekker gezwommen dus eerst alvorens wat te wandelen voor t avondeten. 1800 is t hier al pikdonker en ook de moskeen roepen weer omt gebed ( idem 1200 ) Nu veel meer internationale keuze en dus pizzas genomen. Ben benieuwd wat deze dagen gaan brengen voor ons. Veel uitstapjes met een gids waren al besproken via ons reisagentschap.
Selamat tidor.