donderdag 13 july 2017

13 juli 2017 - Menteng Dalam, Indonesië

s' ochtends 0800 wakker . Lekker zonnig en broeierig 32 graden. Met de taxi naar de wijk menteng pulu gegaan waar de Nederlandse ereveld begraafplaats ligt van gesneuvelde soldaten. Hier t graf bezocht van overgrootvader Daniel Balthasar van Eijsselsteijn . Hij was militair en als arts gestorven in een leprakolonie aan een koortsende ziekte. Een mooi en serene plek vol witte kruisen met hollande namen. Prachrige planten met bloemen zoals hibiscus en oleander. Maar ook bomen met geurende bloemen. In India heten die Frangi pan. Hier kamboedja. Ik ben ze aan t kweken thüs uit zaadjes.
Vervolgens naar t vrijheidsplein gegaan waar nationaal monument was en grote moskee. Wij wilden echter t ernaastgelegen nationaal museum bezoeken met historische kunsten uit Indonesie. Helaas gebouw A gesloten wegens renovatie. Gebouw B liet mooie schatten zien. Smiddags gegeten bij de vele eetstalletjes op t vrijheidsplan ( ik soto ayam en Corno gade gado). Daarna een wandeltocht gelopen door de wijk Menteng, t oude Weltevreden waar vele luxe bungalows stonden uit koloniale tijd. In deze wijk ookwel buitenzorg genoemd is 100 jaar geleden mn oudtante Tine geboren. Buitenzorg bestaan nu iiit zeer grote bestuursgebouwen en ambassades als ook de ambtswoning van de burgermeester van Jakarta. Nog wat gedronken onderweg om t zweet aan te vullen. T plan om de wijk Tjideng te bezoeken is er niet meer van fekomen omdat ee vermoeidheid yoesloeg en het donker vroeg invalt 1800. Met de taxi in de file gestaan en 1 uur later bij t hotel afgezet Aldaat hierlijk gedouched en gezwommen in t zwembad .In t hotel gegeten Bami goreng en Corno een miesoep met gehaktballen en een vissoep. 2200 naar bed