vrijdag 14 july 2017

14 juli 2017 - Bandung, Indonesië

Vanochtend vroeg opgestaan om 0600 snel kunnen ontbijten om 0630 met taxi op weg te gaan naar Stasiun Gambir in Jakarta. Veel mensen daar en goede beveiliging voordat je op t perron mag.Uur gewacht en leuk blauw bateeq overhemd kunnen kopen. Problemem met geld pinnen ATM machines weigeren. (later bleek onze passen automatisch op europadekking te staan ipv werelddekking).
om 8.45 vertrok de trein naar Bandung, wagons met ruime zitstoelen en airco.
De eerste 1 1/2 uur gereisd door de voorsteden van djakarta. vnl sloppenwijken gebouwd tussen ruines van oude huizen. Veel armoede aldaar. Huizen staan tot op t spoor lijkt wel op India qua ontwikkelingsland Gelukkig eindelijk wat heuvels met rijstvelden en bananenbomen gezien.Daarna trok de trein langzaam de bergen in met 40 km per uur , bochten tunnels door , bruggen over kloven. T klimaat is een stuk koeler in de bergen. Voorstad van Bandung was Cimah ( alwaar ook een interneringskamp vroeger was ).
Daarna aankomst in Bandung, een kleurrijkere stad op een plateau tussen bergen rondom. Met een taxi naar Hotel Sadujaki . Zeer groot hotel in sfeer van teak houten stoelen etc. ( gericht op frore groepen gezelschappen ) . Inmiddels 1400 geworden halfbewolkt 32 graden en te laat om naar se dierentein te gaan. Dan maar wandelen t centrum in op zoek naar de oude woning van t schilderij waar oma Fok gewoond heeft.Na lang wandelen en verdwalen over de drukke wegen eindelijk na 1 uut t huis gevonden. Bleek nu een instituut geworden te zijn afdeling van de islamitische universiteit. Druk met autos en brommertjes op t erf ( oude voortuin). Vergane glorie dus maar respect voor de bouwers van deze huizen die toch 100 jaar meegaan. Laatst bewoond door oma Fok in 1942. Zij was toen al gescheiden en hield toen pension voor kostgangers.
Vervolgens weer naar huis gelopen 1 uur terwijl t al donker werd rond 1800. Zweet stond me aan alle kanten dus een douche kon geen kwaad. Besloten in t hotel te gaan eten. Corno Mie goreng ayam en gekookte groenten pecil met pindasaus. ik nam nasi goreng kampong met ei en kip. ( helaas gekruide rijst obv trassi=garnalenpasta niet mijn favoriet. Pindasaus van Corno maakte
. alles lekker. Fruit toe en om 2100 terug op kamer. Heerlijke dag gehad