donderdag 20 juli 2017

21 juli 2017 - Jogjakarta, Indonesië

s' Ochtends vroeg wakker en ontbeten in hotel. 0900 kwam onze driver men. warsono ons ophalen. Allererst op een batik shop en werkplaats te bezoeken 5 huizen verderop ( ). Grote winkel met batik kleding en sarongs en zijde sjaals. Bewerkingsproces werd uitgebreid uitgelegd. Daarna wilden ze natuurljk van alles verkopen in de winkel, mooi dus we komen morgen nog wel langs. Vervolgens de stad in gereden om langs een zilver sieraden shop te gaan. Zelfde proces errst uitleg op de werkplaats en daarna de dure winkel in gedreven. Veel mooie kettingen en oorbellen . Daarna zijn we doorgereden buiten de stad naar de Pranbanan een hindoestaans tempel complex uit 1000 na christus. Wrs verlaten door de uitbarsting van de Merapi in 1066. Vervolgens 800 jaar bedolven onder zand en as en ontdekt door Ned en Eng kolonisten. Het waren allemaal tempels van zwarte lavastenen , gebouwd als lego huisjes. In 2006 echter een aardbeving geweest en de helft ingestort. Daarna restauratie met Ned donaties ( moslims in Indonesie doen daar niet aan ).
Nu een soort monument en toeristen attractie alhoewel er nog weinig aanloop is geweest. Rondleiding met gids en daarna gelunched met buffet. Achterin nog 2 tempelcomplexen in restauratie waardoor we pas 1600 klaar waren. Moe en voldaan naar huis gereden. (1 uur).

Daarna op bed gerust en s' avonds weer de toeristen straat in met restaurantjes en cafes. Eerst pizza gegeten en daarna in cafe nog gedronken met life indo rock en rol band. 2200 naar bed en tevreden