zondag 30 juli 2017

1 augustus 2017 - Bromo, Indonesië

sochtends 0900 vertrokken met onze nieuwe driver Mahmed en vrouwelijk gids Beth naar Malang. Beide zijn jong rond de 25 jaar., beth spreekt gelukkig engels en jan alle excursies begeleiden. Eerst bezoeken we 2 hindoeistische tempels in Malang , vervolgens lunchen we op een theeplantage. Overal waar je kijkt zijn theestruiken. Het is koel weer dus zwemmen in t lokale zwembad valt af voor ons. Gelukkig maar want de autotrip naar Bromo waarvan in dacht dat t 1 uur reizen was, blijkt een grote omweg te bevatten om van de noordkant t national park te betreden ( 2 uyr rijden) en dan nog 1 uur nodig om het berggebied ( panderman ) op te rijden onder een continue hoek van 30 graden klimmend over rechte wegen maar ook slingerweggetjes. We komen dan ook pas aan met donker rond 1830. Blijkt t laatste dorp te zijn voor de grote klimtocht per jeeps naar de hoogste berg adjoerno om de zonsopgang bij de bromo te aanschouwen. We checken in bij de hotel cafe lava. Welke luxe gastkamers heeft maar massal 50 man toeristen meekomen om te eten en norgen de Bromo te geklimmen. Gado Gado gegeten en Corno een taaie lap biefstuk ( te lang gebakken) met frietjes.Morgen moeten we 0300 opstaan om de zonsopgang bij de Bromo te zien.