dinsdag 1 aug 2017

2 augustus 2017 - Genteng Wetan, Indonesië

lekker geslapen en sochtends om 0700 wakker, Vervolgens aangekleed ( douchen doe ik liever savonds in de tropen wegens t vele zweten ). Reizen hier is vermoeiend en gaat traag over de drukke 2 baans weggetjes. De reis naar Sudawake Turtle beach hebben we geannuleerd omdat 't 5-6 uur reizen is, buiten onze route naar Bali, en over een slechte weg en dan 1 nacht in primitieve guesthouse.Dan maar geen jungletocht voor ons en geen schildpadjes uitzetten. We hebben een extra nacht geboekt in dit luxe hotel ter ontspanning. We vertrekken om 0900 naar de plantage de grote tuin , Kebun basar , in Krikilau bij Kalibau. Een plantage die nu een stichting senangat is en een weeshuis beheerd. We krijgen een rondleiding met een groep Ned toeristen door de directrice een oudére indische dame. Alleereerst doid de prachtige tuin aangelegd 100 jaar geleden. Ze vertelt alles over t groei en produktie proces van koffiebonen , palmbomen , palmsuiker, kokosnoten, nootmuskaatboom, peperplant, vanilleplant gember, laos, kunjit, Daarna lopen we door de rijstvelden, en krijgen we uitleg over de produktie van de rijstplant. 1 gezaaide rijstkorrel kan 20 nieuwe korrels maken in 3 maanden. We vervolgen met koffie en cakejes. Daarna volgt nog een optreden van kindertjes met dans en zang. Erg schattig en leuk. We nemen afscheid en rijden terug naar t hotel. Onderweg zagen we nog winkeltjes waar aluminium pannen werden gemaakt, bleek gewoon handmatig met allerlei eenvoudige gereedschap. Echt vakmanschap. Vervolgens terug naar t hotel. Het is te fris en bewolkt om te gaan zwemmen dus lezen we een boek en internetten we wat. savonds gegeten in hotel. Ayam opor leek meer een soep en ook cornis curry lam was meer soep. Smaak was wel goed maar erg waterig. Tv gekejen en vroeg naar bed gegaan.