woensdag 27 jan 2017

28 juli 2017 - Soerabaja, Indonesië

sochtends vroeg opgestaan en rustig ontbeten in hotel . Allererst gaan we sochtends het rode tempelcomplex bezoeken van Zeng Hu De chinese overheerser die het moslimgeloof verspreidde naar Indonesie en zuid oost azie. Mooi en ruim opgezet conplex. Daarna terug naar t hotel. om nog even te winkelen. Daarna met de taxi naar t station te gaan van Semarang. 2 uurtjes te vroeg, want de trein vertrekt pas 1515. Gelukkig op het voorportaal / wandelpromenade van t station allerlei koffie en iced tea standjes. Daarnaast is er een frisse wind smiddags en kunnen we rustig een boek lezen. Om 1515 vertrekt de trein Argo bromo angrek richting Surabaja met een snelheid van 120 km / uur. Das sneller dan met 40 km per uur door de bergen te boemelen. Het landschap hier is helemaal plat, alleen de plattelandweggetjes en het spoor steekt 1-2 meter boven t veld uit. ( Semarang is een deltagebied welk vaak overstroomt ) . Daarna wordt t landschap saaier, alleen maar maisvelden zover t oog strekt. Meeste al geoogst. De trein dendert hard verder en ik lees nog wat in het boek. "hoe wij leven in Ned indie" een tijdsbeeld van 100 jaar geleden in t koloniale Ned indie. Al gauw wordt t donker en is er helemaal niets meer te zien . Het is 1830 als de trein aankomt op station Surabaja, puri tusi. ? Daarna met de taxi naar t hotel Santika op de pandegilling straat. Blijit een 4 sterren hotel te zijn met alle luxe van dien o.a. zangeres en babd jn de hal. Na lekker gedouched te hebben gaan we eten van t indische buffet. Daarna Tv kijken en welterusten.