zondag 23 juli 2017

23 juli 2017 - Bakal, Indonesië

sochtends 0700 wakker goed geslapen ( ook gedroomd) . Rustig wakker geworden in stay OK met koffie. Geen ontbijt inbegrepen dus wat extra koekjes gehaald bij de Indomaret. 0900 met gids en onze driver begonnen aan de ochtendtour. Makkelijk begin want 500 meter verder staat de hindoestaanse tempels in t veld met klein parkje. Gelukkig vertelt de gids ons veel over de flora en fauna. Door hollanders exotische planten meegenomen zoals de carica vruchtboom. De mini kokosnoten boom , wat prunes belanda. Later ook hyacinten bollen gezien. Het diengplateau blijkt het midelpunt van een enorm kratergebied van oude vulkanen. Zeer vruchtbaar grond voor aardappelteelt. Zelfs zo erg dat ook de terassen op de steile hellingen tot 800 m hoog vol staan met aardappelveldjes, waar tussen ook kolen, uien en wortels veldjes. ( vruchtbaar mbv veel kippenmest en kunstmest en irrigatie). Schtiterend landschap nog veelal met de hand bewerkt. Wel gebruiken ze motoren om de aardappelzakken te vervoeren en soms een kabelbaan op de hele steile hellingen. De plateau is koel 20 graden, sochtends warmezon , smiddags koude bewolking en nevel . Savonss dragen de indos jassen, skimutsen en handschoenen. bij 15 graden. Verder zijn we naar de grote krater gegaan en hebben daar een grote zwavelbron gezien 100 graden. De lokale toeristen werden vermaakt met garuda vogels, motorcross en paardrijden. Daarna naar de grote koele watermeren gegaan in de volgende kratergebied. Begonnen bovenop de berg, en door de akkerbouw hellingen langzaam naar beneden zoals de boeren doen. Veel planten gezien, alsook een enkele thee plant en tabacoplant en chiliplanten en tuinbonen. Daarna terug naar de stad en gezamelijk sate kip met rijst gegeten bij de lokale warung.